luni, 25 martie 2013

Atlasul Secret - Michael Stackpole - vol.1, Trilogia Marilor Descoperiri


Titlu Original : A secret atlas (2005) Primul volum din seria: The Age of Discovery Trilogy
A Secret Atlas (march 2005, Michael A. Stackpole, publ. Bantam Spectra)

  In romana : Atlasul Secret , Editura Nemira,2008
Traducere: Silviu Genescu

O puteti achizitiona online de aici   http://www.nemira.ro/nautilus-sf/atlasul-secret--1159    pentru doar 10 lei, oferta promotionala, sau in librariile Nemira si alte librarii cu reduceri Nemira.
Update: Puteti sa luati ambele volume la 10 lei fiecare pentru ca in curand apare si volumul 3 in sfarsit dupa ceva ani de asteptare. 

Michael A. Stackpole b.1957






Calificativ: 10
Trilogia Marilor Descoperiri a autorului  Michael A. Stackpole este construita pe doua fire narative care in cele din urma se vor impleti, un fir narativ fiind cel al realitatii conventionale, daca se poate spune asa, si, al doilea, care se va dezvalui pe parcurs, este cel mitologic care ne vorbeste despre lumea zeilor, interactiunea dintre cele doua lumi constituind chiar finalul trilogiei.
         Ceea ce nu ne  lamureste prea bine autorul este cum anumite personaje cheie au uitat cine sunt, desi drumul reamintirii lor, ca fiind anumite personaje cheie istorice, este fascinant, precum si genealogia zeilor :cine sunt ei si cum au fost creati la randul lor. Dar trecand peste aceste aspecte cartile au un fir narativ bogat si plin de un suspans bine dozat, cu trimiteri foarte frumoase la anumite idei filosofice, chiar mistice, daca ne referim aici la principiile spirituale ale Fratiilor Spadasinilor, si chiar la folosirea conceptului de magie, atat utilizata fara discernamant, de catre Qiro Anturasi, printul Nelesquin si vanyeshi dar si pozitiv, creativ si chiar pentru salvarea altora chiar cu pretul sacrificiului propriu, ca in cazurile lui Jorim si Keles Anturasi.
        Romanele trilogiei lanseaza in dezbaterea, chiar a personajelor, ideea pozitivitatii/negativitatii utilizarii masinilor, a robotilor, mai ales in razboi, ca unelte distructive, insasi lumea fiind pusa in pericol atat in trecut si iar  in prezent; ceea ce in carte este numita Urgia este o utilizare fara discernamant a magiei, adica a tehnologiei pusa in slujba distrugerii si nu a crearii si sprijiniri vietii. Aceasta idee ne aduce in actualitatea dureroasa a lumii noastre si la fel imposibilitatea stapanirii conflictelor ce pot avea o dezvoltare distructiva teribila
       Dincolo de organizarea socio-politica de ev mediu descrierea fortei birocratiei ne aduce in actualitate iarasi, birocratia naleniana fiind un centru de putere paralel, ascuns.
         Ambitia nemasurata a unor personaje ne-ar face sa credem ca in perioada moderna acest lucru a fost eliminat in cele mai multe cazuri de forta ratiunii, fapt fals, deoarece a fost inlocuit de ambitia marilor concerne economico-financiare suprastatale, internationale, in fatacaror interese nu poate sta nimeni. Lumea noastra a inlocuit razboaiele clasice cu razboiul de tip economic, in care subjugi economico-financiar pe cei mai slabi, profitand si de tradatorii din cadrul lor care vand si ultimele resurse. De aceea putem spune ca avem o situatie a unei Noi Ordini Mondiale careia nimeni nu i se poate opune. Astfel un Ev Mediu romantat pare de preferat unei societati robotizate economico-financiar, incare orice tinde sa fie controlat pana in cele mai mici amanunte. De aceea, va propun sa evadam in lumea romantata a aventurilor din trilogia Marilor Descoperiri, pentru ca, aici macar, mai putem avea parte de surprize si rasturnari de situatie.



          
           Actiunea cartii incepe in al 9-lea an de domnie al Printului Cyron al Nalenyrului, al 162 lea an al dinastiei Komyr, prima sarbatoare a dinastiei Komyr si a recoltei din domnia Printului Cyron, marcand finalul al celui de al doilea ciclu complet,  adica 2 cicluri complete de cate 9 ori 9 ani.
              Un grup de oameni, 9 la numar, se indreaptacatre Moriande, capitala Nalenyrului pentru a participa la sarbatoare dar sunt atacati de banditi care le certaxa de protectie pentru a trece. Spre ghinionul lor din grup face parte si maestrul spadasin Moraven Tolo, din serrianul Jatan, ce avea ca maestri pe Eron si Phoyn Jatan. Fiind un xidantzu, maestru spadasin, Moraven Tolo nu are nici o problema in a o invinge pe capetenia banditilor, Pavyanti Syolsar, dar ii cruta viata observand ca este o luptatoare cu mari calitati potentiale si o trimite in orasul Derros de pe coasta Virinei la scoala lui Istor, pentru a invata arta sabiei si pentru a isi desavarsi caracterul.
             In grup se afla si un copil cu un brat infirm pe nume Dunos impreuna cu bunicul sau care nu mai vedea aproape deloc dar dupa lupta isi aduce aminte ca in urma cu 9 ani tot in acelasi loc si tot mergand la sarbatoare, un luptator ce semana cu Moraven Tolo a ucis un grup de banditi care indraznisera sa ii atace. Intrebandu-l daca nu cumva e aceeasi persoana si de ce de data aceasta nu i-a ucis maestrul spadasin Moraven Tolo ii raspunde : N-AM UITAT SI AM INVATAT. O viata franta poate fi doftoricita, una luata nu.
            Intregul antrenamant in arta sabiei presupunea si aprofundarea intelepciunii la nivel practic nu doar invatarea unor tehnici avansate cu care sa omori oameni in stanga si in dreapta, iar oamenii la care intrevedeai si oarecari talente potentiale meritau sa le mai dai o sansa de  a si le implini, exact ce a facut Moraven Tolo cu sefa banditilor.
             Din primul capitol autorul ne introduce intr-o lume mistica a luptatorilor cu sabia, care presupune si multa intelepciune pe lanaga abilitatile de spadasin.
             

         Ideile principale ale cartii:

    URGIA -  PERIOADA DE DUPA URGIE, PERIOADA GHETII NEGRE - Dupa un razboi mondial sa zicem, dintre Printul Nelesquin-vanyeshi-nomazii turasynzi si trupele Imparatesei Cyrsa-armata imperiala-Eroii, cu efecte catastrofice, in care a fost folosita magia fara discernamant efectele au fost pustiitoare, ducand la schimbari geologice si de mediu. Totul pare a fi o metafora care trimite la amenintarea nucleara de pe planeta noastra, efectele descrise fiind acelea ale utilizarii unei astfel de arme- dezlantuirea magiei cu efecte foarte ciudate asemanatoare cu cele ale radiatiilor, iarna atomica de dupa respectiv epoca ghetii negre care ucide orice forma de viata. Dupa 700 si ceva de ani se intampla acelasi lucru , intre aceleasi tabere, oamenii neinvatand nimic din trecutul teribil.
     Aceasta idee este un avertisment care trimite spre omenire si anume ca un razboi nimicitor ar putea avea efecte catastrofice, punand in pericol insasi viata pe pamant. Si la 700 si ceva de ani dupa acelasi lucru este reluat la o scara si mai periculoasa, ceea ce arataca oamenii uneori nu invata nimic nici macar din catastrofele
pecare le produc chiar ei. Astfel se contureaza ideea ca orice idee exprimata intr-un roman sf , petrecandu-se intr-o lume imaginara, de fapt este o trimitere, un avertisment catre viata de pe pamant a noastra a oamenilor.  

MASINILE FOLOSITE IN RAZBOI - gyanrigotsi si thanatoni- in roman este ridicata si problema utilizarii robotilor, masinilor si chiar modificarea oamenilor prin adaugarea de componente naturii biologice- un fel de androizi primitivi-unii dintre vannyeshi, de exemplu Pravak Helos, care de oricate ori este distrus prin lupta onorabila este reconstruit la loc.
Cyras Dejote este unul dintre adversarii folosirii masinariilor in lupta deoarece atunci lupta isi pierde caracterul uman si onorabil, nemaifiind o arta ci un macel. Dar, pana la urma, conteaza intentia omului din spatele creatiilor, daca intentia acestuia este buna, precum in cazul lui Borosan Gryst, care le construieste pentru a se apara de fiare sau pentru a explora locuri periculoase pentru om atunci acestea pot fi instrumente de ajutor omului si nu niste aparate caredistrug viata, precum cele create de vannyeshi si de Qiro Anturasi.
In cele din urma chiar Maestrul Ciras Dejote, dupa ce isi pierde o mana in lupta cu androidul Pravak Helos, accepta ca Borosan Gryst sa ii instaleze o mana artificiala pentru a putea lupta la finalul bataliei, cand nevoia de forta sa era atat de necesara. La propunerea lui Borosan Gryst de a i se monta in umar si niste lansatoare de sageti Ciras Dejote refuza spunand cavrea sa lupte onorabil doar cu sabia chiar daca manuita de o mana artificiala.

CARTOGRAFIA - este elementul de la care porneste insasi ideea trilogiei . Dupa Urgie si Perioada ghetii negre ce i-a urmat, civilizatia a decazut si incetul cu incetul au fost reluate explorarile si comertul dintre diferitele comunitati. Comunitatea care a inteles prima ca aceste explorari facute dupa harti clare si sigure aduce dezvoltare si bogatia, respectiv regatul Nalenyrului sub dinastia Komyr, a devenit regatul cel mai puternic al lumii. Toata puterea lor se bazeaza pe bogatia lor cea mai de pret, familia de cartografi Anturasi, condusa de batranul si tiranicul Qiro Anturasi, care devine un fel de prizonier de lux al Printului Cyron. Insa planurile sale sunt de a isi dobandi libertatea si de a stapani lumea.
Qiro Anturasi a fost cel care l-a trimis la o moarte sigura pe Ryn Anturasi, fratele sau, intr-o expedittie sinucigasa pentru a nu avea rival la conducerea familiei. El insusi nu este casatorit si nu are mostenitori, cei doi mostenitori ai sai fiind fiii lui Ryn Anturasi si ai lui Siatsi Anturasi adica Keles Anturasi si Jorim Anturasi. In realitate Qiro ii doreste morti pentru a nu ii periclita conducerea familiei, el prrin diferite procedee magice si meditative de control al fortei vitale putand trai mai multe sute de ani.
De aceea ii va trimite pe cei doi in expeditii foarte riscante, pe Keles Anturasi in teritoriile afectate inca de magie, in care putini aveau curajul sa se aventureze si aproape nimeni nu scapa cu viata si pe Jorim Anturasi intr-o calatorie pe mare spre capatul lumii pe nava Lupul Furtunii, condusa de excelentul capitan Anaeda Gryst, sora lui Borosan Gryst.
Persoana pe care Qiro Anturasi o iubeste este Nirati, nepoata sa, sora lui Jorim si Keles Anturasi, in pofida faptului ca ea nici un talent la cartografie, ba chiar nici un talent anume. Acest lucru o amaraste foarte mult pe Nirati. Ea chiar va participa alaturi de baiatul infirm Dunos si de Maestrul Moraven Tolo la sesiunea de vindecari a vannyeshului Kaerinus, fapt care se intampla de fiecare data cu ocazia Festivalului Recoltelor si a Dinastiei. Fiind vorba atat de vindecari trupesti cat si sufletesti si spirituale Nirati spera sa isi dea seama daca are vreun talent anume ramas nedescoperit. 

MAGIA si MISTICA - magia este prezentata atat in formele sale negative dar si in formele sale pozitive. Dupa catastrofa care era sa distruga viata oamenii privesc cu ochi rai pe oamenii care au capacitati paranormale sa spunem, avand chiar tendinta de a ii omori.

O prima forma de magie este aceea a lui Qiro Anturasi care reuseste sa creeeze cu puterea mintii un continent al sau Anturasikun si acolo sa creeze o rasa de oameni, durranii si mai multe rase de animale  periculoase, pe care sa le foloseasca in razboiul sau contra regatelor unite. In acest scop il foloseste si pe Printul Nelesquin ca si conducator al trupelor sale. Printul Nelesquin este fiul legitim al ultimului imparat care confruntat cu primejdia atacului hoardelor tursasynde ezita si este ucis de Imparateasa Cyrsa, care nu este altceva decat o curtezana adusa imparatului de catre celalalt fiu nelegitim al imparatului, Virisken Soshir, careeste si seful pazei imperiale. Dupa ce il omoara pe imparat Imparateasa Cyrsa preia puterea si decide sa lupte cu hoardele turasynde. Il trimite pe printul Nelesquin intr-o misiune sinucigasa din care acesta scapa si hotaraste ca impreuna cu luptatorii fideli lui, vannyeshii sa se alieze cu nomazii turasynzi impotriva imparatesei. Intr-un duel contra conducatorului armatei imperiale, fratele sau vitreg, Virisken Soshir, este omorit de acesta, dar este pastrat intr-o stare artificiala de viata de catre magicienii vannyesi. Qiro Anturasi cu puterea magiei sale il aduce la viata si il face partasul planului sau de a  lupta cu fortele imperiale reunite. Insa printul Nelesquin are propriile sale planuri de a isi recapata imperiul care era mostenirea sa de drept, uzurpata de catre o prostituata.

O a doua forma de magie este aceea a vannyeshilor, luptatori cu abilitati paranormale, capabili de a isi prelungi viata sute de ani si chiar de a aduce imbunatatiri artificiale corpului uman.

O a treia forma de magie este cea a zeilor cum ar fi de exemplu cea a zeului Wentoki, zeul curajului care este incarnat in persoana lui Jorim Anturasi. Aceste parti ale romanelor care se refera la zei aduc aminte de aventurile zeilor Olimpului, zeii greci. Ei au aceleasi defecte si pasiuni ca si oamenii, implicandu-se in viata acestora, luand partea unei tabere sau a alteia, incarnandu-se chiar precum Wentoki. Avem un tata a celor noua zei, Neessagafel, care intra in conflict cu fiii sai si doreste sa ii distruga si pe ei si pe oameni, si sa distruga lumea pentru a o recreea pentru rasa sa favorita, virukii.

O a patra forma de magie este cea a virukilor, o rasa foarte puternica si inteligenta care inainte de Urgie stapaneau Imperiul Viruk care cuprindea o mare parte a pamantului, folosind oamenii ca si sclavi. Insa Urgia a afectat capacitatile de reproducere ale speciei si a lovit puternic chiar in centrul imperiului lor distrugandu-l. Virukii ramasi, desi puteau trai si ei sute de ani, erau condamnati la o disparitie lenta dar sigura.

O a cincea forma de magie este cea dezvoltata de Keles Anturasi, care se refera la o comuniune cu fortele naturii, cu regnul vegetal care il ajuta. El are capacitatea de a reface ceea ce e distrus si de a il aduce la starea sa naturala dinainte de distrugere. Este un magician pozitiv al vietii ale carui intentii sunt doar creatoare si in sprijinul vietii. El opune magia sa in lupta finala magiilor negative ale zeului Neessagafel , ale unchiului sau Qiro Anturasisi ale vannyeshilor.

Practic oamenii celor 9 regate au de partea lor in lupta pe eroii vechiului Imperiu , pe zeul Wentoki si magia lui Keles Anturasi si in mod surprinzator pe Viruki. Cealalta tabara este compusa din magia lui Qiro Anturasi, Printul Nelesquin si Vannyeshii fideli lui, armata de fiinte umane create de Qiro Anturasi, durranii si numeroase specii de animale periculoase create pentru a fi utilizate in lupta precum si numeroase masinarii distrugatoare create de vannyeshi. Lupta este disproportionata oamenii pierzand pas cu pas dupa lupte indarjite, intai pierzand regatul Erumvirine si capitala sa Kelewanul, apoi opunand o rezistenta indarjita in munti la Fortareata Tsatol Deraelkun. Keles Anturasi si trupele sale se opun cu succes unei invazii pe mare care distruge capitala regatului Deseirion, Felarati. Apoi trupele unite ale Printului Pyrust al Deseirionului, ale Printului Cyron al Nalenyrului, ramasitele trupelor din Erumvirine si ale celor din Helosunde poarta o batalie in camp deschis in Campia Nalenyrului. Fortele oamenilor sunt distruse si printul Pyrust este omorat. Acesta insa gandindu-se ca poate pierde lupta il trimite pe Virisken Soshir alias Moraven Tolo, cu o parte din trupe spre capitala imperiala, Moriande, spre a organiza apararea acesteia in ipoteza unei infrangeri.
Asediul capitalei Moriande este batalia finala care este pierduta pas cu pas, intai jumatate de oras apoi si cealalta jumatate si doar interventia zeului Wentoki si a virukului Talrisaal, impreuna cu trupele aduse de Nirati Anturasi din Anturasikun salveaza situatia impreuna cu norocul.
Norocul este ilustrat aici in actiunea curajoasa a copilului infirm Dunos, maturizat inainte de vreme. Maestrul Moraven Tolo ( Virisken Soshir)  impreuna cu discipolul sau Cyras Dejote ( Jogot Yirxan) decid , ca o ultima incercare de intoarcere a sortilor bataliei sa mearga sa il provoace pe printul Nelesquin la un duel, stiind ca dupa ce acum 700 si ceva de ani fusese invins si omorit intr-un duel de catre fratele sau vitreg Virisken Soshir va accepta datorita orgoliului sau sa lupte. Dar ceea ce nu stiu cei doi maestri ai sabiei este faptul ca printul Nelesquin nefiind incarnat total ca si om, fiind pe jumatate om, pe jumatate fantoma, nu poate fi ucis fizic.
 In lupta inceputa Maestrul Virisken Soshir ii aplica o lovitura mortala, ramasa insa fara nici un efect, si ,este ranit foarte grav la randul sau de catre Printul Nelesquin. 
Un alt scop urmarit de printul Nelesquin prin cucerirea capitalei Moriande este acela de a gasi  trupul sau care este ascuns aici si dupa regasirea trupului prin magia vannyeshilor putea sa se incarneze prin distrugerea acestuia.
In tot acest rastimp curajosul Dunos se furiseaza si el in tabara dusmana prin subteranele jumatatii cucerite a orasului si in drumul sau prin tunele da de corpul printului Nelesquin pe care il distruge si astfel printul isi recapata incarnarea chiar in timpul luptei cu maestrul Moraven Tolo. Cand se pregatea sa ii aplice acestuia lovitura finala are loc procesul de incarnare. Cand il omorase pe Printul Pyrust al Deseirionului Nelesquin luase de pe mana acestuia inelul pe care si-l pusese el pe deget, nestiind ca este un inel otravit. In momentul incarnarii otravaisi face instant efectul si printul Nelesquin moare inainte de a  il putea omori pe Maestrul Moraven Tolo. 


Unui om neinteresat de literatura fantasy toate acestea ii pot parea o simpla poveste pentru copii, dar sa nu uitam ca acele povesti pentru copii citite de noi toti ne-au cam format asa cum suntem astazi ca oameni si daca unii dintre noi au devenit niste hoti nesimtiti, politicieni corupti, tradatori de tara, criminali sau niste oameni rai si distructivi in familiile lor este tocmai pentru ca au uitat acele invataturi din povestile copilariei pe care ni le citeau bunicii si parintii, poate acum morti, la gura focului sau a caloriferului in fotoliul acela mare si vechi in care incapeam in bratele lor. Si poate in al 7 lea ceas ne amintim si ne cuprinde rusinea si ne corectam prostiile pe care le facem pentru a le face cinste lor, stramosilor, bunicilor si parintilor nostri.
In fapt prin aceste carti fantasy poate avea loc o rebransare la puterea Binelui, a Luminii si a Iubiri, dar o sa spuneti cati din cei ce gresesc citesc asa ceva. Nu se stie. Si unul singur daca este tot e bine. E mai mult decat 0, decat nimic.
Si, in afara de aceasta, important este ca il citesc cei buni care mai cred in povesti si isi reimprospateaza fortele citind si isi reintaresc idealurile poate subrezite de realitatea cotidiana a unei vieti atat de solicitante.


In primul roman Atlasul Secret sunt urmarite 3 fire narative principale: calatoria lui Keles Anturasi in tinuturile afectate inca de Urgie, calatoria pe mare a lui Jorim Anturasi de descoperire a noi tinuturi si situatia politica din principalele 3 regate din care unul cucerit, Helosunde si cei doi poli de putere: Nalenyrul condus de Printul Cyron din Dinastia Komyr si Deseirionul condus de Printul Pyrust din Dinastia Jaeshi.



Un prim fir al actiunii este reprezentat de situatia politica dintre regate si din interiorul acestora, mai ales in cazul Nalenyrului.
In momentul debutului actiunii trilogiei situatia politica a celor 9 regate care constituisera Imperiul este legata de rivalitatea dintre 2 din acestea, din care unul dominant Nalenyrul, condus de Printul Cyron si Deseirionul, condus de Printul Pyrust, care inceraca sa ameninte suprematia Nalenyrului. Un al treilea regat Helosunde este proaspat cucerit de fortele Deseirionului si se afla intr-un proces de consolidare a cuceririi, cu lupte intre trupele Deseirionului si cele ale rebelilor helosundieni, sprijiniti de catre regatul Nalenyr.  Celelalte regate sunt vasale ale Nalenyrului.
In perioada Festivalului Dinastiei si al Recoltei din capitala Nalenyrului, Moriande, cel mai mare oras, invitatul surpriza este Printul Pyrust al Deseirionului. Situatia Deseirionului nu este asa buna datorita unui an secetos care a compromis recoltele, punand regatul intr-o situatie delicata, mai ales daca seceta ar fi continuatsi anul urmator. Multi il sfatuiau pe Cyron sa profite de acest element si sa sprijine puternic trupele rebelilor helosundieni pentru a forta retragerea trupelor cuceritoare deseiene din Helosunde.
In pofida acestor sfaturi Printul Cyron are un alt plan surprinzator si anume acela de a da el insusi grane regatului dusman pentru ca oamenii simpli ai acestui regat sa nu moara de foame. Acest gest de mare noblete sufleteasca va fi si acela care il va salva in cele din urma pe Printul Cyron dupa moarte de la o soarta cumplita. In adancul sufletului Printul Cyron nu este un luptator, un cuceritor, ci mai mult un bun administrator. Mai rar ca un conducator rival sa se gandeasca la viata oamenilor simpli din regatul rival. Aceasta trasatura de caracter este cea care il individualizeaza pe Printul Cyron si ii ofera o aura de caldura si umanitate. Inutil sa spunem cat de uimit a putut fi Printul Pyrust la oferta primita.
Datorita acestor idei ale sale percepute de propria birocratie si nobili ca fiind slabiciuni si de rebelii helosundieni ca tradare, se vor naste mai multe comploturi si incercari de asasinat atat din partea birocratiei si nobililor, chiar cu implicare a serviciilor secrete deseiene, cat si din partea taberei rebelilor helosundieni.
 Imediat dupa plecarea fratilor Jorim si Keles Anturasi in expedii In Moriande are loc o crima oribila, Majiata Phoesel, fosta logodnica a lui Keles fiind ucisa in urma unei torturi groaznice, in urma careia in afara de capul acesteia nimic nu mai era intreg, fiind eviscerata si transata total, dar cu pricepere si lentoare, incat aceasta sa nu moara repede ci sa se chinuie cat mai mult pe hotarul dintre viata si moarte. Era clar ca faptuitorul era un bun perfect al anatomiei umane datorita preciziei cu careoperase, amintind de clebrul Jack Spintecatorul din Londra. Contele Junel Aerynor, tradator deseian, singurul insotitor al Majiatei a fost ranit grav si fiind inconstient nu a putut oferi nici un detaliu despre faptuitor.
Nirati Anturasi, sora lui Jorim si Keles, este indragostita nebuneste de acest conte, nebanuind nici un moment ca, in realitate, el este un spion al securitatii deseiene condusa de priceputa Mama  a Umbrelor, o femeie fara varsta cu o mare experienta in comploturi. El este criminalul Majiatei si o va ucide, in acelasi fel groaznic, si pe Nirati Anturasi. Scopul acestei crime este de a raci relatiile dintre bunicul ei, Qiro Anturasi, cel care isi iubea asa de mult nepoata si Printul Cyron, incapabil sa ii protejeze familia si de a il prinde pe criminal, fapt carese si intampla, Qiro Anturasi aproape innebunind de durere.
Qiro Anturasi isi va pune la incercare toate capacitatile  dobandite in atatia ani si reuseste sa transfere spiritul nepoatei dupa moarte intr-o lume imaginara, virtuala acolo unde se afla si spiritul Printului Nelesquin, fostul opozant al Imparatesei Cyrsa, Cei doi se indragostesc unul de altul si astfel Nirati are parte de o frumoasa si pasionala poveste de dragoste, macardincolo de moarte, nestiind ca Printul Nelesquin va fi cel care cuprins de nebunie, alaturi de unchiul sau la fel de obsedat de putere, va fi pe punctul de a distruge lumea intr*o noua Urgie. 
Prin moartea lui Nirati Anturasi autorul atrage atentia asupra riscurilor iubirii, cand nu il cunosti deloc pe cel pe care il iubesti. Iubirea este unul din instrumentele cele mai des folosite de manipulatori pentru a obtine acces la informatii si secrete, apoi chiar ucigand persoanele asa zis iubite.

Daca tot am zugravit un pic portretul Printului Cyron sa ne oprim un pic si asupra Printului Pyrust al Deseirionului. Deseirionul este un regat nordic, cu tinuturi aspre si pamanturi mai putin fertile, cu orase si sate mai putin dezvoltate, cu oameni mai aspri si mai deprinsi cu greutatile, tocmai acets aspect facandu-i luptatori si mai de temut. Capitala Deseirionului, Felarati este un oras sumbru, intunecat, o copie in mic a regatului.
Printul Pyrust are ambitii de cuceritor si pentru a reusi sa cucereasca pamanturi mai fertile pentru a isi putea dezvolta puterea economica a regatului. El insusi este un om aspru cu propria persoana, traind in aceleasi conditii grele ca si supusii sai, pentru a le arata ca este alaturi de ei si ca este unul din ei. Acest fapt ii asigura o aura puternica oamenii respectandu-l.

In cazul regatului cucerit, Helosunde, in urma mortii familiei regale, rudele mai indepartate se lupta pentru putere, ceea ce scade si mai mult sansele unei actiuni unitare si puternice.

O alta puternica tabara implicata in jocurile politice, interne si externe, este birocratia naleniana condusa de ministrul Pelut Vniel. Birocratia naleniana este un sistem, mai bine zis un hatis complicat de grade careasigura administrarea Imperiului, deoarece Nalenyrul domina si celelalte regate. Acest lucru ofera o mare putere ministrilor si, desi, Printul Cyron poate porunci ucidera oricarui ministru in orice clipa, el stie ca nu ii poate omori pe toti deoarece are nevoie de aparatul administrativ pentru a conduce regatul. Acest fapt aduce aminte de civilizatia Chinei antice in care la fel birocratia imperiala devenise o forta de sine statatoare de care insusi imparatul trebuia sa tina cont pentru a nu avea probleme. Aceasta birocratie se aliaeaza inclusiv cu Deseirionul pentru a-l da jos pe Printul Cyron ceea ce ridica legitime intrebari asupra fidelitatii fatade propriul regat aratand ca, mai degraba, aceastaeste intersata de consolidarea si marirea propriei puteri deoarece se gandeau ca Printul Pyrust nu va avea suficienta putere pentru a conduce singur totul si aici ar fi intervenit birocratia naleniana preluand o foarte mare parte a puterii reunite a ambelor regate.
Interesant e faptul ca toate rapoartele pecare le primeste regulat printul Cyron  sunt masluite in sensul incaresunt exagerate lucrarile efectuate si rezultatele obtinute, fapt care in conditii de razboi poate induce in erori periculoase pe conducatorul regatului. De unde se vede ca nici pe asa zisa precizie a aparatului administrativ nu te poti bizui in totalitate.

In timpul festivalului Maestrul Moraven Tolo este chemat sa lupte cu un razboinic turasynd pecare il invinge cu multa maestrie, crutandu-i si viata apoi in aplauzele intregii curti imperiale. Insa turasyndul desi lupta se termianase ataca iar fapt ce ii va aduce moartea. Apoi, in secret, Printul Cyron ii transmite Maestrului Moraven Tolo misiunea de a il proteja pe Keles Anturasi in cursul periculoasei sale calatorii in tinuturile inca afectatede efctele Magiei de dupa Urgie.
Maestrul Moraven Tolo are o relatie speciala si Doamna de Jais si Jad, curtezana cea mai vestita a Imperiului, care stapaneste secretele vietii fara de moarte, aratand la mai multe sute de ani ca o tanara. Aceasta stapaneste tehnicile spirituale sexuale, care amintesc de secretele tantrice si taoiste orientale. Cel alaturi de care a trait cele mai puternice experiente este insusi Maestrul Moraven Tolo, chiar de pe vremea cand era un tanar, discipol al Maestrului Jatan.

Dupa Festival ministrul afacerilor externe din Helosunde, Koir Yoram incearca sa il convinga pe Printul Cyron sa atace pentru a recuceri Helosunde, profitand si de situatia grea cu granele a regatului deseian. Afland rebelii helosundieni ca Printul Cyron chiar doreste sa ii ajute cu grane pe dusmanii lor acestia se revolta si decid sa atace singuri. Insa lasii se retrag si lasa in fata pe cei curajosi ca intotdeauna si pun si un conducator marioneta pe care sa il manevreze in persoana Printului Eiran. Acesta ataca si recucereste cea mai mare parte din Helosunde inclusiv capitala Meleswin. Ce nu gandesc ei este faptul ca, desi au macelarit totul in drum, femei si copii deseieni  cu care Printul Cyron populase capitala, trupele deseiene care le iesisera in intampinare fusesera foarte putine si slab pregatite. Nedandu-si seama ca esteo capcana, dupa ce recuceresc Meleswinul se apuca de baut si atacul experimentatilor soimi deseieni ii prinde cum se spune cu pantalonii in vine. Practic deseienii macelaresc armata rebela helosundiana fara nici o pierdere din partea lor si ii captureaza pe Printul Eiran si pe Printesa Jasai, sora acestuia. Printul Pyrust ii cruta viata lui Eiran si il trimite cu mesajul infrangerii inapoi in Nalenyr, dar, mai ales cu mesajul casatoriei Printului Pyrust al Deseirionului cu Printesa Jasai a regatului Helosunde. Acest lucru schimba complet situatia, in cazul nasterii unui baiat al lui Pyrust de catre Jasai, acesta ar fi putut clama tronul ambelor regate. Astfel ideea helosundiana este un total esec.
 Firul narativ al celor intamplate in regatul Nalenyrului se termina, in primul volum, cu uciderea lui Nirati Anturasi de catre Contele Aerynor, spionul sadic si bolnavpsihic al Deseirionului, trimis in capitala Moriande pentru a unelti asasinarea Printului Cyron, in ideea ca astfel Printul Pyrust al Deseirionului sa aiba mai usor acces la cucerirea regatului si a tronului nalenian. Intre timp acesta se distreaza omorand cu sadicitate diverse persoane, cu sau fara motivatie in scopul misiunii sale. Omorarea lui Nirati Anturasi, care era indragostita nebuneste de el, face parte insa dintr-un plan si anume acela de a creea o situatie conflictuala intre Printul Cyron si Qiro Anturasi, datorita esecului Printului Cyron de a proteja familia Anturasi chiar in capitala imperiului. Moartea lui Nirati are un efect ciudat, respectiv disparitia misterioasa a lui Qiro Anturasi ceea ce blocheaza munca la noile harti spre disperarea Printului Cyron.
Nirati Anturasi se trezeste dupa moarte intr-o lume virtuala, avand constiinta mortii sale, o lume pe care o crease unchiul ei, Qiro Anturasi pentru ea de cand era mica, pentru a o proteja de ceea ce i s-ar fi putut intampla rau in realitate, tinutul Anturasikun. Aceasta lume este o lume creata nde Qiro Anturasi cu ajutorul imaginatiei si a magiei, o lume creata cu scopul de a fi propria lume, dincolo de turnul in care este tinut prizonier de regii nalenieni, o lume unde isi poate creea propriile forte militare care sa il ajute sa cucereasca lumea intreaga si pentru a deveni astfel stapanul ei absolut.



Un al doilea fir narativ al trilogiei este calatoria lui Keles Anturasi in tinuturile afectate de magie, Dolosan si Ixyll, a fost programata de bunicul sau Qiro Anturasi, cartograful regal, chiar cu scopul, asa cum au banuit multi din familie sau chiar Printul Cyron, de a ii pune in pericol viata unui om care i-ar fi putut deveni un rival la conducerea familiei. Nimeni nu stie daca Qiro Anturasi isi iubeste nepotii sau ii doreste morti, in realitate sentimentele sale fiind tulburi si amestecate intr-adevar. In trecut el l-a trimis pe fratele sau Ryn Anturasi, un alt rebel, tatal lui Keles si Jorim, intr-o expeditie la fel de periculoasa in care acesta si-a pierdut viata.
Insa, in aceasta calatorie atat de periculoasa, Keles Anturasi va avea niste colegi surpriza, niste oameni de mare nadejde cu ajutorul carora va razbi prin grelele incercari. Printul Cyron intelegand ca s-ar putea sa aiba nevoie de Keles Anturasi se decide sa ii ofere o tripla protectie: una din cele mai bune pregatite Keru din Helosunde, din garda sa personala, pe nume Tyressa, pe Maestrul in masinarii Borosan Gryst si pe Maestrul spadasin Moraven Tolo impreuna cu discipolul sau Cyras Dejote. O a 4a protectie surpriza cu adevarat va fi virukul Rekarafi, cel care la dineul oficial dat de printul Cyron cu ocazia festivalului recoltei si al sarbatoririi Dinastiei Komyr, il ranise pe Keles Anturasi in urma unui incident produs de fosta sa iubita, Lady Majiata Phoesel. Aceastaa varsat fara vrea cupa de vin peste rochia ambasadoarei viruk pe care o insotea si pazea Rekarafi. Keles vrand sa o protejeze pe fosta lui iubita de mania paznicului viruk este ranit si otravit de veninul din ghearele acestuia mai ales. Keles era programat sa plece el in expeditia pe mare cu nava Lupul Furtunii dar aceasta ranire a sa schimba planurile, in locul sau fiind trimis fratele sau Jorim Anturasi. Dupa mai multe saptamani de suferinta grea, in care este ingrijit de mama sa Siatsi si de sora sa Nirati, Keles Anturasi isi revine cu greu si bunicul sau il trimite in expeditia sinucigasa in taramurile afectate de magie ale Dolosanului si Ixylului. Printul Cyron hotaraste sa lase pedepsirea paznicului viruk la latitudinea ambasadoarei viruk si aceasta drept pedeapsa il trimite pe Rekarafi sa il protejeze pe Keles in decursul periculoasei sale calatorii.
Dincolo de explorarea acelor tinuturi misterioase si periculoase fapt dorit de unchiul sau Qiro Anturasi sau doar pretext care sa ascunda dorinta acestuia de a il pierde pe Keles Anturasi, printul Cyron ii mai da o misiune secreta lui Keles, nestiuta nici de unchiull acestuia Qiro, respectiv gasirea in acele locuri unde se purtasera bataliile magice, in mormintele eroiilor a unor arme incarcate de forta magica.
In perioada refacerii dupa rana produsa de viruk Keles Anturasi studiaza miticele scrieri ale eroului imperial, luptatorul mistic Amenis Dukao care, in cursul expeditiei de lupta a Imparatesei Cyrsa impotriva nomazilor turasynzi aliati cu Printul Nelesquin. Scrierile sale sunt considerate plasmuiri de basm dar multi cred in multe din fenomenele magice zugravite in ea. In scrierile sale Amenis Dukao spune ca o parte din luptatorii eroi ai Imparatesei Cyrsa, precum vestitul Pamil Ishir, impreuna chiar cu aceasta, ar fi supravietuit teribilei lupte care a dezlantuit magia si ca vor reveni de acolo din pustiu cand Imperiul vafi din nou in pericol. 
Afland despre aceasta calatorie printul Pyrust al Deseirionului va incerca sa il rapeasca pe Keles Anturasi, in cele din urma va avea succes, pentru a avea acces la toate secretele familiei Anturasi. Prima incercare de rapire da gres deoarece comando-ul printului Pyrust este infrant fara nici un fel de probleme de Tyressa din garda keru a printului Cyron alaturi de Maestrul spadasin Moraven Tolo si discipolul sau Ciras Dejote.

Keles Anturasi este mezinul familiei si cel mai cocolosit din cauza aceasta dar si cel mai talentat dintre toti . Toti il considera ca fiind cel care ii va putea locul bunicului sau la conducerea familiei datorita calitatilor sale potentiale. Pentru a fi ferit de pericole in prima parte a calatoriei, cea care va strabate Imperiul pana la granita cu tinutul Dolosan, printul Cyron are ideea de a pune pe acceasi nava de calatorie o dublura a lui Keles Anturasi pe postul de adevaratul Keles. Realul Keles va fi un calator lipsit de importanta care va incerca sa treaca cat mai neobservat.  Imediat dupa plecarea in expeditie, prima parte a acesteia pe nava Dracul marii, pentru a strabate Marea Intunecata, Keles este abordat de o helosundiana pe nume Tyressa Jaden, care ii comunica cifrat elemnte din conversatia cu printul, ea fiind in fapt o keru din Garda Regala trimisa de print pentru a il proteja indeaproape. Tyressa observa catde neexperimentat si neajutorat este Keles intr-o lume necunoscuta si plina de pericole astfel ca ii spune cum trebuie sa aiba grija casa treaca cat mai neobservat. Devine un fel de dascal al lui invatandu-l cum sa se descurce intr-o lume necunoscuta, fapt care va continua si in pustietati unde il va invata  despre plante si cum sa citeasca urmele altora si sa le faca pierdute pe ale sale si multe alte astfel de lucruri de mare trebuinta cand calatoresti intr-un tinut necunoscut si ostil.
Dupa ce debarca la Asath, in portul Gria, Keles si cu Tyressa sunt atacati de un comando deseian care dorea sa il rapeasca pe Keles pentru a-l duce in Deseirion, insa interventia surpriza a Maestrului Spadasin Moraven Tolo si a discipolului sau Ciras Dejote face ca aceasta incercaresa esueze. Cei doi se prezinta lui Keles caruia ii spun ca au fost trimisi de Printul Cyron pentru a il proteja precum si faptul ca sunt la curent cu scopul secret al Printului Cyron, acela de a gasi arme incarcate de putere magica in mormintele eroilor luptatori din tinuturile afectate de magie ale Dolosanului si Ixylului.  Planul Printului Pyrust de a il face sa colaboreze pe Keles Anturasi in cazul reusitei unei rapiri este bazat pe: "MAGULIREA, LACOMIA SI DESFRANAREA SUNT CELE 3 ARME PE CARE LE VOM FOLOSI PENTRU A CASTIGA PENTRU CAUZA NOASTRA".

Dupa dejucarea incercarii de rapire a lui Keles cei patru cumpara niste cai si efectueaza ultima parte a calatoriei catre Eoloth, capitala tinutului Solaeth. De aici se afla la un pas de tinutul vecin, Dolosan incare efectele magiei sunt din ce in ce mai puternic resimtite. O alta misiune incredintata expeditiei decatre Printul Cyron era gasirea Maestrului inginer Borosan Gryst, inventator ingenios de aparate mecanice numite gyantri.
Aceste dispozitive prezente in numar mare chiar si Solaeth folosesc energia thaumstonului, materie incarcata cu energie magica. Aceste aspecte ne aduc aminte de materia radioactiva dupa explozia unor bombe nuclare, materie care ramane puternic incarcata cu energie. Intreband de maestrul gyantri Borosan Gryst cei patru se indreapta spre oraselul Talarunde, unde acesta este inlantuit deoarece promisese ca va scapa membrii acelei comunitati de un monstru dragon care ii teroriza si nu reusise. Cei cinci reusesc sa omoare monstrul avand si eu ajutor nesperat si anume virukul Rekarafi, care dupa ce il atacase pe Keles la petrecere fusese pedepsit de catreambasadoarea viruk pe care o insotea sa il protejeze pe Keles in periculoasa sa calatorie.
Intrand pe taramul afectat de valul magiei observa tot felul de aspecte uluitoare precum ar fi stanci careisi modificau pozitia si forma in timpul noptii, mlastini vorbitoare care te pacaleau sa intri in ele, miraje ciudate in  care puteai zari si auzi fiinte umane si zgomote de lupta chiar , lacuri carnivore sau invizibile, paduri intregi in care copacii erau pietrificati dar se miscau in continuare straniu in bataia vantului, dealuri miscatoare, flori si fructe acoperite cu pene. Toate acestea aveau o influenta depresiva si asupra calatorilor acestia fiind din ce in ce mai mohorati.
Calatoria ii aduse in mijlocul Dolosanului si aici virukul Rekarafi deveni si mai trist, amintindu-si acestelocuri pe vremea cand faceau parte din infloritorul Imperiu Viruk. Acolo unde ar fi trebuit sa fie o mare numita Izsadar, pe care Rekarafi navigase in tinerete, acum era pustiu. Orasul cel mai mare de pe marginea marii, Tavliarch a fost topit in intregime cand a venit Urgia de valul magiei incat nu i se mai vad nici urmele.
In continuare observa tot felul de ciudatenii precum plante miscatoare cu radacini si tulpini ce pulsau.Si ca si cum nu ar fi fost de ajuns intre plante parea a functiona o anume cimunicare telepatica.  Nici un cal nu se atingea de acestea preferand mai degraba uscaciunile. La un moment dat intra intr-o vale vie care incearcasa ii inchida intr-o capcana din care scapa cu greu. Intreg relieful e plin de viata avand o anume inteligenta. Lacul miscator carnivor este urmatoarea incercare.
Gasesc si un grup de cautatori de thaumston, materie puternic afectata de magie, incarcata cu energia acesteiacare fusesera jefuiti si ucisi, fapt care le arata catrebuie sa fie si mai atenti. De altfel singurii oameni care se aventurau in aceste tinuturi erau cautatorii de thaumston, care isi riscau viata pentru a aduna materia din locurile cele mai periculoase si afectate de magie, intorcandu-se apoi si vanzand thaumstonul.
In timpul petrecut in pustietati si Keles are mari probleme, otrava din ghearele virukului fiind inca actica, desi ran se inchisese. In taramul magiei veninul reactiona ciudat si Keles are momente de semiconstienta, incare delireaza si momente cand puterile il parasesc fiind inert. Incetul cu inceul se obisnuieste dar efectul unei minti incetosate nu il paraseste. In acest timp Tyressa il instuieste cum sa supravietuiasca in locuri vitrege invatandu-l tot felul de trucuri si in plus de aceasta il indeamna sa devina independent si nonconformist si sa nu mai fie o marioneta a unchiului sau. Keles recunoaste ca neavand niciodata curajul sa il infrunte a facut tot timpul ce i-a poruncit acesta. Astfel, drumul devine o adevarata calatorie spre cunoasterea de sine pentru tanarul imatur si neexperiment.
In curand ajung la trecatoarea Opaslynoti, care ducea in taramul Ixyllului. Candva un maret oras virukian trecatoarea este acum o jalnica asezare.Cea mai buna comparatie este aceea ca Opaslynoti era precum o groapa de gunoi prin care oamenii misunau ca viermii. Activitatea principala din oras era cautarea thaumstonului bine incarcat de forta magiei in adancurile pamantului intr-un hau imens aparut in timpul Urgiei.
Aici vor fi prinsi intr-o furtuna magica teribila, cum au loc regulat in aceasta zona, si multi oameni surprinsi in locuri neprotejate suficient sufera mutatii care de caremai ciudate si de dramatice. In cazul lor Maestrul Moraven Tolo este afectat, rana veche pe care o are reactivandu-se. La fel Borosan Gyrst si Ciras Dejote sunt raniti, singurii mai putin afectati fiind Keles si Tyressa. Sunt prinsi intr-o pestera din munte si cand cei doi incearcasa gaseasca un drum afara, la iesire sunt atacati de un comando al Printului Pyrust care o ranesc pe Tyressa, spre disperarea lui Keles, care se indragostise de ea in timpul calatoriei, si il rapesc pe acesta grabindu-se sa il duca in capitala Deseirionului, Felarati, in fata Printulului Pyrust.

Un personaj interesant in cadrul celor trei romane este Ciras Dejote. Este urmarit drumul sau de la statutul de discipol al Maestrului Moraven Tolo pana la statutul de Maestru pe care il va dobandi la randul sau. Este de fapt drumul de la orgoliu, nechibzuinta, lipsa de intelegere, intelepciune, toleranta si acceptare la rabdare, controlul pasiunilor si gandurilor orgolioase, intelepciune, intelegere. Este un adevarat parcurs mistic, o formare interioara care ii va imbunatati de la sine si abilitatile de luptator, ce ne aduce aminte de formarile prin care trebuiau sa treaca aspirantii care doreau sa invete arte martiale in Orient in templele Shaolin sau alaturi de maestri taoisti. Dintr-un tanar orgolios venit la scoala de spadasini a Maestrului Jatan sa provoace se va transfroma intr-un maestru spadasin si in primul rand intr-un camarad si prieten de nadejde.
Dupa ce este invins de unul din nepotii maestrului Phoyn Jatan intr-un mod umilitor Ciras Dejote estedat de maestrul Phoyn in grija discipolului sau Moraven Tolo, care se afla in vizitala maestrul sau, ca discipol. Imediat maestrul Moraven Tolo incepe un proces de educare mai ales a firii discipolului sau prin tot felul de teste prin caresa ii puna la incercarerabdarea, capacitatea de acceptare si de intelegere.
In  primul test il pune pe mandrul si moralul Ciras Dejote sa stea de paza in curtea unuia din cele mai celebre bordeluri din imperiu, bordelul La trei Perle, in timp ce Maestrul Moraven Tolo a intrat acolo. Ciras este furios pe Maestrul sau si ii reproseaza cum de a putut sa ii faca asaceva, deoarece acel loc "nu-i nici macar local de distractii,ci, pur si simplu, tractir al curvelor, venite dupa ce-au fost la pescuit pe strazi, gasind barbati si femei cucaractere dubioase, aflati intr-o stare de judecata discutabila, usor de jumulir la punga. M-au vazut acolo, m-au strarnit, m-au atins, mi-au soptit tot felul de sugestii libidinoasesi obscene. Una si-a servit clientul chiar acolo, infata mea, gemand, suspinand si scotand si alte zgomote destul de nepotrivitae pentru gatlej. ". Ciras Dejote, provenind dintr-o familie nobiliara, chiar daca de la marginea Imperiului, din regiunea Tirat, dar foarte bogata in schimb. El considera o rusine sa fie vazut intr-o locatie atat de dubioasa, localul fiind celebru dar nu ca fiind unul rafinat si de lux, ci ca fiind un local de cea mai joasa speta, de aici si rusinea sa de a fi vazut acolo. Apare aici o idee precum cea a castelor indiene, in care erai murdarit iremediabil si aveai karma negativa daca doar te atingea un paria, om fara casta.
Maestrul Moraven Tolo ii raspunde ca stie ca a facut asa  deoarece chiar ea a platit-o sa faca asta in fata lui Acest lucru este prea mult pentru Ciras Dejote care isi pierde echilibrul mental, fiind exact ceea ce urmaresc maestrii zen cu discipolii lor, adica sa ii scoata din modul normal de a trai si de le arata ca mai exista si altceva. Ciras incepe sa isi jigneasca Maestrul nedandu-si seama ca totul a fost o lectie de umilinta si de control in conditii extreme, caci cum spune un maestru: CELE SPIRITUALE INVATATE SE TESTEAZA IN VIATA DE ZI CU ZI, IN ORICE CIRCUMSTANTE DAR MAI ALES IN CELE NEOBISNUITE PENTRU FIREA TA.
Pentru a-i da lovitura finala Maestrul Moraven Tolo ii spune lui Ciras ca i-a luat el simbria ce i se cuvenea pentru slujirea lui si ca a cheltuit-o alaturi de curvele localului. Aici Ciras incearca sa ii spuna rational ca daca voia asa ceva, si anume, femei si distractie, ca putea sa il invite la el acasa in Insula Tirat unde ar fi fost tratatcu tot respectul si nu s-ar fi mai atins de toate jegurile umane de aici si i-ar fi fost aduse cele mai vestite curtezane din insula, ba chiar una de pe continent daca ar fi dorit si nu aceste fiinte decazute si degradate  de la bordelul Trei Perle. Dar, in loc de asa ceva, a ales sa se comporte precum "un farsor care se impreuneaza cu tarfele cele mai de jos, mancate de boli, platindu-le ca sa ma atate cu trupurile lor mizerabile . Sunteti demn de respect pentru priceperea in arta de a lupta dar nu pot sa nutresc pentru restul decat dispret."

 Care ar fi oare diferenta dintre curtezanele de lux si aceste fiinte decazute? Nu sunt oare ele exact acelasi lucru in esenta?

In al doilea test il pune sa stea in marele cimitir al orasului o noapte intreaga si ploioasa, langa un anume mormant in timp ce el merge sa petreaca in oras de Festivalul Recoltei, mergand chiar la unul dintre cele mai de joasa speta bordeluri din cartierele sarace. Cand se intoarce la cimitir ii spune lui Ciras pe unde a fost pentru a il forta pe acesta sa izbucneasca nemultumit de comportamentul sau. Intai il intreaba daca are vreo intrebare si auzind ca nu ii spune DACA NU AI NICI O INTREBARE NU POT SA TE INVAT NIMIC.
Intrebat apoi daca stie de ce i-a fost incredintat lui ca discipol Ciras Dejote raspunde nesigur ca nu stie dar ca e sigur ca Maestrul Tolo stie de ce si ce trebuie sa faca, provocand un alt raspuns paradoxal al maestrului:
NU ESTI SIGUR, DAR ASTA-I BINE. NICI EU NU-S SIGUR, fapt care il zapaceste de tot pe bietul Ciras Dejote.
Aceasta abordare a Maestrului Moraven Tolo aminteste de abordarile maestrilor zen fata de discipolii lor, prin care acestia incearca sa ii scoata pe discipoli din starile mentale obisnuite si sa ii conduca dincolo de limitele acestora, pentru a le arata o viziune mai larga asupra realitatii si a vietii. Maestrii zen sunt acei maestri care folosesc nimicul in procesul de invatare si afirma ca faptul de a nu fi sigur de nimic este singurul lucru sigur de pe lumea aceasta.
Maestrul Tolo l-a lasat pe Ciras Dejote sa observe totul langa un mormant, dar nu un mormant oarecare ci langa mormantul marelui poet si dramaturg Jaor Dirxi. Intrebat ce a observat Ciras spune ca a fost vigilent si nu s-a miscat un pas si ca pandit fantome si hoti, pe cei care fura relicve si nu a vazut nimic. Ce a vazut au fost doar rude ale celor morti aducand ofrande, unii fiind tacuti, iar altii razand, mai ales la mormantul poetului care scrisese multa satira, fiind un maestru al acestui gen. Dar mormantul nu a fost ales intamplator deoarece respectivul poet si dramaturg fusese cel mai acid si aprigcritic al castei razboinicilor, pe care o considera una din cele mai rele pentru societate producand multi fanfaroni violenti si ucigasi, fara intelepciune, gata sa omoare in dreapta si in stanga pentru a-si inalta egourile daca simteau ca le-ar fi fost lezate cat de cat. Ciras nu are decat dispret pentru acest om care din punctul lui de vedere nu a inteles nimic din ce inseamna a fi luptator, dar Maestrul Moraven Tolo a dorit sa ii arate tocmai punctele slabe, criticabile, care trebuie sa fie corectate si imbunatatite din perspectiva unui luptator superior si nu din aceea a unui luptator dominat de dorinta de sange si de impulsurile egoului sau dincolo de care este incapabil sa vada realitatea si lumea asa cum este ea cu adevarat. Apare un alt principiu zen acela al VEDERII REALITATII ASA CUM ESTE EA SI NU DOAR PRIN PRISMA EGOULUI TAU LIMITAT SI A EXPERIENTEI TALE LIMITATE IN SPATIU SI TIMP.
Intrebat ce stie despre poeziile si piesele de teatru ale lui Jaor Dirxi, Cyras spune ca "este faimos pentru satirela sale despre razboinici. Poeziile sale ridiculizeaza ceea ce suntem si ceea ce facem.Piesele sale de teatru ne transforma pe toti in bufoni. Unii cred ca sunt distractive dar ele rastoarna ordinea naturala. Ii slavesc pe tarani, inaintea spadasinilor, pun pe acelasi plan combatarea lacustelor cu apararea Imperiului de hoardele barbare. Iar daca o printesa nalenyana nu i-ar fi fost iubita nici nu ar fi fost inmormantat aici si scierile sale ar fi fost uitate"
Acest aspect imi aminteste despre faptul ca scoala de zen cea ma numeroasa si puternica in acest moment a fost numita de curtea imperiala, nobili si razboinici scoala taranilor. In timp aceasta scoala a devenit cea mai puternica insa deoarece imparatii, nobilii si samuraii au inceput sa fie din ce in ce mai putin, mai degraba niste relicve istorice.
Si da taranii sunt la fel de importanti precum razboinicii deoarece prin munca lor este produsa mancarea pentru toata lumea, din care multi nobili nu si-o merita pentru ca nici macar nu lupta impotriva hoardelor barbare precum razboinicii. Si problema combaterii lacustelor este la fel de importanta ca si activitatea razboinicilor deoarece este un fapt de viata si de moarte ca recoltele sa fie bogate pentru a sustine puterea si echilibrul intregii societati.
Maestrul Moraven Tolo pune capat izbucnirii de manie a lui Ciras Dejote facand apel la autoritatea sa si ii spune: "Folosul aceea ce ti-am cerut sa faci si ceea ce iti voi cere sa faci este ca toate aceste lucruri  imi permit sa te cunosc. Cu cat aflu mai multe lucruri despre tine, cu atat mai bine voi putea sa iti corectez greselile si sa te transform in serrdinul care poti fi.
Da-mi voie sa iti spun ce am afalt pana acum, Ciras!
Ai o viziune romantica despre cear trebui sa fie un spadasin. N-am aproape nici o indoiala ca ai si ucis deja, probabil talhari si hoti care pandeau oamenii detreaba. Probabil, chiar meritau sa moara. Te vezi facand parte din marea traditie eroica, de genul celei preamarite in balade, poezii si povesti, ilustrata prin statui si tablouri.
Cunosti lucrarile autorilor imperiali clasici, precum Jontze si Viron Dunnol, mai degraba ale ultimului, din moment ce a fost si el tot un serrcai. Tii la cele 9 virtuti, respingi cele 9 vicii si intentionezi satreci cele 81 de teste pentru a fi un serrcai imperial. Cate ai facut pana acum?

Ciras de abia daca privi in sus, insa in vorbele sale se strecura o unda de mandrie: -31, Maestre.
-Mai mult decat 1 pe an, zambi Moraven Tolo. Si mai multe decatam trecut eu.
-Poftim?
Ciras aproape scapa ulciorul cu supa.
Ochii lui Moraven Tolo se ingustara:
-Astampara-ti limba, pentru ca atunci cand vorbeste, urechile nu aud nimic.
Astepta pana cand tanarul se linisti din nou, apoi continua:
- Te intrebi despre sarcinile pe careti le-am dat. Au fost exercitii intru devenirea ta caspadasin. Ele cuprind anumite reguli, cele pe care le-ai presupus si altele careexista dincolo de intelegerea ta. Au, toate lectii in spatele lor.  Ai refuzat lectiile si ai urmat reguli numai regulile stiute de tine. Sa-ti explic. Regulile stiutede tine sunt regulile acceptate in urma lecturilor si antrenamentelor de dinainte. Accepti ca, fiind Maestru al tau, pot sa iti dau un ordin., iar tu te simti imboldit de onoare sa-l executi fara cracnire. Ti-am spus, noaptea trecuta, ca doresc sa stai de straja aici. Tu ai inteles din asta sa ramai lipit de acest lo, unul friguros, care teexpunea ridicolului si pe deasupra ai si flamanzit.
Foarte bine. Erai flamand, si totusi ai ramas aici, intr-un loc unde oamenii aduc mancare, pomana pentru morti. Te aflai intr-un loc al belsugului, si, cu toate astea ai flamanzit, desi jinduiai.
- Da, maestre, aceasta este o mancare pentru morti si pentru zei. Sa ti-o insusesti ar fi....
- Ar fi ce? N-ai vazut niciodata viermii iesind si infruptandu-se din prajituri si fructe?
- Da, bienenteles.
- I-au trasnit cumva zeii ? S-au ridicat spiritele mortilor sa le protejeze ?
Preotii Zeului Mortii, Grija, sunt arareori slabanogi desi il venereaza pe Zeul Mortii. Tu crezi ca toata mancarea asta este arsa pentru sacrificii ?
- Nu, insa nu-i bine...
- Foarte bine, Ciras. asta spune multe despre caracterul tau, caesti dispus sa induri disconfortul cand cevase impotriveste codului tau moral. Insa trebuie sa iti amintesti ca sunt momente cand circumstantele te obliga sa tratezi lucrurile in maniere diferite de cele dorite de tine. Rara este fapta rea care nu poate fi reparata mai tarziu. De fapt, toate se pot repara, in afara de una.
De ce crezi ca te-am pus aici, noaptea trecuta, cand nu puteai decat sa auzi zarva Festivalului si sa vezi luminile lui, fara sa poti participa la el.? Pentru ca toti cei care se afla aici s-au bucurat, candva, de Festival. Ceea ce tu sau eu nu le vom putea lua vreodata.
- Ma iertati Maestre, dar, testul acesta din cimitir are inteles. Dar de ce tocmai la bordelul acela ?
- Sperasem ca si asta sa-ti fie ceva evident, ofta Moraven. Acolo ai putut vedea pasiunile care ard in inima tuturor oamenilor. Fiecare dintre cele 9 virtuti respinge o pornire  aclamata de cele ( vicii. Desfranarea este una, iar ea este numita dorinta intr-o casa de moravuri usoare, si , astfel, devine acceptabila. Problema este ca oamenii au tot felul de porniri, simtiri pe care nu sunt capabili sa le controleze. Daca le pot controla, asta se intampla numai pentru putin timp. Tu ti le-ai infranat pe ale tale noaptea trecuta fara sa ti se ceara. Ti-am spus doar stai aici, nimic mai mult. Daca ai fi cerut un pat, ti l-as fi asezat in aceeasi incapere mica in care am dormit si eu.
La bordelul Trei Perle ai putut vedea puterea desfranarii. Aici, insa, am sperat ca vei reflecta adanc la adevarurile poeziei lui Jaor Dirxi. A ridiculizat razboinicii, dar a facut asta din cauza spaimei fata de ei. El si multi altii au fost inspaimantati la acea vreme carazboinicii vor domina lumea si ca se va declansa Urgie dupa Urgie. Multi dintre despotii razboinici si printii talhari s-au gandit de doua ori inainte de a savarsi ceva, astade teama ca spiritul ascutit al lui Jaor Dirxi ii va expune oprobiului public.
Asa ca aceste doua nopti au fost chibzuite ca tu sa poti afla ca oamenii ar face multe sa apere sau sa ajunga la obiectele dorintelor lor, inclusiv acte de mare bravura. Toate acestea pentru evitarea mortii. daca nu intelegi aceste lectii nu vei intelege oamenii. Daca nu intelegi oamenii, nu vei putea niciodata sa faci diferenta intrecei pe care vei fi nevoit sa ii ucizi si cei pe care nu vei fi nevoit.

Si inca o chestie: Ai tai sunt aici?
-Nu Maestre, nici nu stiu ca sunt aici.
Moraven ajunse in picioare cu o miscaremladioasa, isi trase sabia si aseza lama tremuranda sub barbia lui Ciras.
-M-ar putea ei impiedica sa te ucid in aceasta clipa?
Tanarul inghiti in sec.
-Nu, Maestre.
- Foarte bine.
Moraven isi baga sabia in teaca.
- Ciras, TOT CE INSEMNI TU STA IN CE ESTI, IN CE POTI FACE CA LUMEA SA FIE MAI BUNA. BANII, RANGURILE, FAMILIA - CHIAR SI TRECUTUL TAU - SUNT INSIGNIFIANTE.
FIECARE DINTRE NOI ESTE CUMPLIT DE SINGUR PE LUMEA ACEASTA.
DACA NU PUTEM GASI IN NOI INSINE PUTEREA DE A NE CONFRUNTA CU PROVOCARILE PE CARE NI LE ARUNCA LUMEA, NICI TOATA FORTA DIN AFARA NU NE VA PUTEA SALVA.





Un al treilea fir narativ al trilogiei este calatoria lui Jorim Anturasi pe cea mai mare nava imperiala, Lupul Furtunii, condusa de cel mai bun capitan al Imperiului, Anaeda Gyrst, care in afara faptuluicaeste femeie este una din cele mai pricepute navigatoare imperiale si sora lui Borosan Gyrst.
Birocratia nu scapa prilejul pentru a trimite un om la bord in persoana lui Iesol Pelmir, desemnat de catre marele ministru Hisatal. Acesta este un omulet mic dar ambitios, precum erau toti cei din birocratia imperiala. Inca de la inceput capitanul Anaeda Gryst ii pune pe cei doi la curent asupra faptului caea este sefa absoluta a expeditiei. Descrierea facuta capitanului Anaeda Gryst este plastica si edificatoare: "Privirea ei parca e de otel, cu cel putin 10 ani mai in varsta decat Jorim Anturasi, cu pielea inchisa la culoare din cauza vantului, soarelui si marii. Ochii caprui puteau fi considerati atragatori in cercruile aristocratice, iar forta caracterului ei izvorata din ei era coplesitoare. Spre deosebire de celelalte femei ea avea otel in sira spinarii si o minte indiferenta la nuantarile artificiale, insa toate acestea puteau si reuseau sa faca diferenta dintre viata si moarte."
Nava Lupul Furtunii, cea mai mare nava imperiala, are un echipaj de 1000 de oameni, o lume in adevaratul inteles al cuvantului. Expeditia are provizii pe 2 ani dar exsita posibilitatea de a fi reinnoite in functie de rezultatele expeditiei.
Un alt element interesant este metoda prin care Jorim si Keles Anturasi comunicau cu unchiul lor Qiro Anturasi, o comunicare telepatica, prin care ii transmiteau  datele si descoperirile din expeditiile lor. Aceasta putere aparte de transmitere a gandurilor este un alt dar al membrilor familiei Anturasi. In ceea ce il priveste pe batranul Qiro Anturasi la acest dar nativ se adauga si experienta controlului psihic, aspecte care il fac capabil sa sondeze cu acuratete mintile altor persoane cu mare usurinta.
Prima escala in calatoria lor are loc la Nysant, un stravechi mare oras care fusese avanpostul Imperiului Viruk pe taramurile oamenilor. Acum aici mai traieste o mica comunitate printre care si bunica Anaedei Gyrst, capitanul navei. Scopul opririi este acela de a ii arat lui Jorim Anturasi o copie dupa o straveche harta a soothilor, ce oferea detalii despre zonele necunoscute pe care urmau sa le infrunte. Harta fusese copiata dupa o harta de pe un perete din care vechea fortareata virukilor, loc in care chiar si in acele zile in care virukii disparusera demult de pe acele taramuri, putini aveau curajul sa se aventureze. Jorim Anturasi impreuna cu Anaeda Gryst si cucativamarinari merg si gasesc acel perete unde era desenataharta si Jorim cu talentul sau de cartograf realizeaza o harta precisa si identicacarele va fi de mare folos in decursul expeditiei.
Urmatoarea escala va fi pe insula Arkhurko unde localnicii erau terorizati de niste monstri, asa numitii fennych, singurele creaturi capabile sa ucida fara arme un viruk. Fiind un an secetos si fennii neavand suficienta hrana in paduri incepusera sa efectueze incursiuni in satele de la marginea insulei, hranindu-se cu animalele satenilor si chiar cu acestia. Situatia era deja disperata cand membrii expeditiei au ajuns pe insula. Spre norocul tuturor Jorim se gandeste la un truc ingenios si anume acela de a pune in calea fennilor careatacau noaptea niste jgheaburi pline cu vin. Fennii intr-adevar cad in capcana si beau mult vin si apoi adorm si oamenii ii omoara, pastrand un singur exemplar tanat in viata. Acesta se adapteaza la noua viata de pe nava Lupul Furtunii, devenind practic un animal de companie al lui Jorim Anturasi la care acesta tine foarte mult dar si fennul botezat Shimik are aceleasi sentimente de devotament fatade stapanul sau.
Nava amiral Lupul furtunii este insotita in expeditie de inca 2 nave, Dragonul Lunii Si Armasarul Marii, cu rol de aprovizionare si cand termina de aprovizionatsa se intoarca ducand vesti si bunuri  in ragatul Nelenyrului. Dupa ce navigatorii gasesc prima insula desenata pe harta din fortareata viruka de care soothi imediat au de infruntat o furtuna teribila din care scapa cu mare greutate. Dupa furtuna cei de pe Lupul Marii constata ca nava Armasarul marii a disparut si se gandesc la faptul ca ori s-a scufundat ori s-a indepartatdin cauza furtunii. A treia zi o zaresc de la distanta dar cand se apropie ii asteapta un peisaj dezolant, pe nava nefiind nici un zgomot, nimic. Abordand nava observa ca toti oamenii sunt omorati si pe chipurile lor este imprimata o groaza de nedescris, fapt care ii sperie pe marinarii care au urcat pe nava. Intr-o cabina il gasesc pe bucatarul navei mort dar careomorase la randul sau una din fapturile responsabile de crime, un fel de drac de mare, de sopirla, mai mare decat si mult mai puternica decat un om, cu niste dinti si gheare teribile. Intrebandu-se cum au atacat a devenit clar ca pot innota si ca sunt un mare pericol.
Navigatorii petrec un An nou pe mare care le mai invioreaza pentru putin timp fruntile dar imediat dupaaceea atmosfera redevine apasatoare intrucat toti membrii echipajului aflasera despre dracii marii, fiintele care atacasera Armasarii marii. Toata lumea are impresia ca acestia urmaresc nava si starea lor psihica se inrautateste. Intr-o noapte cetoasa au o intalnire terifianta cu fosta nava amiral a Nalenyrul, Lupul Valurilor, aproape la fel de mare ca Lupul Marilor. Aceastanava amiral fusese pierduta in urma cu mai multe zeci de ani in cursul unei expeditii la care participa si tatal lui Jorim si keles Anturasi, Ryn Anturasi. Apropiindu-se observa ca nava era populata de dracii marilor. Profitand de ceata si de intuneric incendiaza nava si o scufunda marinarii bucurandu-se ca astfel i-au razbunat, macar in parte, pe confratii lor de pe Armasarul Marii.
In urmatoarea perioada expeditia ajunge la miticii Munti de Gheata despre carese credea ca sunt capatul lumii si ca fac legatura cu lumea subpamanteana. Aici navele sunt surprinse de o furtuna puternica timp de trei zile si trei nopti, scapand de abia dupa ce trec de Muntii de Gheata. Iarasi cealalta nava ramasa, Dragonul Lumii este ratacita si regasita abia dupacateva zile zacand parasita pe o plaja a unui nou continent, despre existenta caruia nu se stia nimic. Acolo intalnesc o alta rasa umana, amentzutlii, in zugravirea careia autorul s-a inspirat din stravechile populatii precolumbiene. Ei se luptau cu mozoyenii care doreau sa le ocupe teritoriile. Pe tarm se intalnesc cu Tzihua, un razboinic din casta nobila carele explica aceste lucruri precum si faptul ca membrii echipajului au fost dusi in capitala amentzutla.
Calatorind spre Nemeyhan, capitala amentzultlilor Jorim observa mai multe piramide imense si se intreaba, exact ca in cazul piramidelor mayase, cum au fost construite daca acestia nu cunosteau roata si animalele de povara. Banuie ca ei folosesc magia pozitiva si isi da seama casecretele lor ar fi mai importante decat aurul pentru regatul Nalenyrului. Conducatorii expeditiei urmeaza sa fie prezentati inteleptului peste intelepti, maicana-netl, care va hotari in privinta lor. Nimic nu ii pregateste pentru surpriza careva urma. Jorim Anturasi este considerat un stravechi zeu care i-a invatat magia pe amenzultli, magie pe baza careia au ridicat intreaga lor civilizatie. Textele vechi spuneau ca Zeul Temtotchoa se va intoarce in momentul incare poporul amentzultl va fi amenintat de un mare pericol, adica invazia mozoyana si ca apoi va reinvata de la vrajitorii locului magia pe care el a uitat-o. Toate acestea ii sunt explicate lui Jorim de Nauana, o frumoasa preoteasa amentzultla.
Mozoyenii erau o rasa inrudita cu dracii marii atat ca nu erau adaptati vietii subacvatice. Forta lor era mai mare decat aceea a unui om si, desi si amentzultlii erau mai voinici decat oamenii cunoscuti nu le puteau face fata unul la unul. Jorim ii ajuta pe amentzultli sa ii invinga pe mozoyeni cu ajutorul trupelor sale calari, cu arcasii sai, caci localnicii nu cunoasteau aceasta arma teribila la distanta precum si prin utilizarea carelor de lupta cu lame montate la roti.
Dupa victorie este tratat si venerat ca un adevaratzeu care si-a tinut promisiunea de a ii salva. Jorim afla ca cele doua rase, antsalii adica dracii de mare si mozoyenii sunt rase de animale create de Zeul Mortii, Mozoloa care este dusmanul sau.


Astfel, primul roman al trilogiei, Atlasul Secret, se termina cu rapirea lui Keles Anturasi de catre Printul Pyrust al Deseirionului, cu uciderea Lui Nirati Anturasi si trecerea ei intr-un taram de dupa moarte unde il va intalni pe Printul Nelesquin, cu disparitia lui Qiro Anturasi in acceasi lume fantastica creata cu forta imaginatiei sale si cu intalnirea expeditiei conduse de Jorim Anturasi cu o noua rasa de oameni de pe un nou continent amenzultlii, care il considera pe Jorim unul din zeii lor reintors pentru a-i salva.




Michael A. Stackpole s-a nascut in 1957, in Wassau, Wisconsin, si este un celebru autor de romane fantasy si science-fiction. In 1979 a obtinut diploma de licenta in istorie la Universitatea din Vermont.
Incepand cu 1977, Michael A. Stackpole a lucrat ca designer pentru diferite companii producatoare de jocuri pe calculator, colaborand la multe productii de mare succes.
Michael A. Stackpole a scris primul sau roman fantasy (Talion: Revenant) in 1986, dar acesta nu a fost publicat decat in 1997, deoarece s-a considerat ca un volum de 175 000 de cuvinte este prea mare pentru un autor necunoscut.
Incepand cu 1987 a semnat trilogia Warrior, care i-a adus consacrarea si a stat la baza unui serial de animatie televizat. Datorita popularitatii sale a fost selectat sa scrie mai multe romane in seria SF Star Wars.
Michael A. Stackpole a semnat numeroase volume care au fost apreciate atat de public, cat si de critici. Cunoscute sunt revolutionara serie fantasy Dragon Crown War Cycle sau ultima sa trilogie, Epoca descoperirilor din care Editura Nemira a publicat volumele Atlasul secret si Hartile prevestitoare. Acestea reprezinta o abordare neconventionala a genului fantasy, creand un univers al magiei si fantasticului unic in intregul spatiu literar.

Cele 2 carti ale sale aparute la editura Nemira pot fi comandate la promotie - cate 10 lei fiecare- si va spun ca merita - de aici
  http://www.nemira.ro/michael-a-stackpole


Atlasul lumii lui Michael A.Stackpole:

O sa indic doar punctele principale ale  hartii la care vom face referiri mai dese si mai importante.

In nord-vest-ul indepartat se afla temutul taram IXYLL, inca dominat de efectele magiei in unele locuri aproape in intregime.Aici este taramul vanyeshilor.  Inainte de a intra in IXYLL se afla tinutul DOLOSAN, in care la fel efectele magiei sunt vizibile dar nu la fel de puternice, cu orasul Sylumak.

In centru-nord indepartatse afla pustietatile TURASYND, locuite de hoardele de turasynzi. Inainte de acestea se afla tinutul Solaeth.

In nord-est se afla regatul DESEIRION al printului PYRUST  avand capitala la FELARATI.

In sud RAUL NEGRU desparte DESEIRIONUL de regatul HELOSUNDE, avand fosta capitala la MELESWIN, cucerit in acest moment de catre DESEIRION, dar se dau inca lupte intre rebelii helosundieni si trupele printului PYRUST.

RAUL DE AUR separa fostul regat helosundian da regatul NALENYR condus de imparatul CYRON din dinastia KOMYR. Capitala naleniana este maretul oras MORIANDE.

In est se afla MAREA DE LA RASARIT spre care se va indrepta expeditia lui Jorim Anturasi.

In sudul NALENYRULUI se afla regatul ERUMVIRINE avand capitala la KELEWAN. In fapt este un regat vasal celui nalenian.

In vestul NALENYRULUI se afla MAREA INTUNECATA, de partea cealalta a acesteia in vest fiind IRUSVIRUK, taramul fostului IMPERIU VIRUK, avand capitala la VIRUKADEEN, imperiu care, in perioada sa de glorie inrobise oamenii.

In sud se afla celelalte 5 Principate ale fostului imperiu divizate in mai multe tinuturi precum Gloysan, Ceriskorum, Ummummorar, Miromil, Tejanmorek, Hyreoth si Moryth.


Glosar de termeni:
 Amentzuli -popor asemanator civilizatiilor americane maya, descoperiti de Jorim caruia ii devin aliati;

Antsalii - oamenii sarpe creati de Zeul Mortii, Grija;

Bhotcai - maestri ai plantelor si terapeuti; Siatsu, mama lui Jorim, Keles si Nirati este o bhotdrina;

Fennii- Fiinte create de zeul Wentoki, alias Jorim Anturasi , capabili sa ucida Viruki dar telul lor final este acela de a il omori pe Nessagafel, tatal turor zeilor, care dorea sa distruga si sa recreeze lumea, ucigand tot ce exista;

Luptatorii Durrani - luptatorii creati de Qiro Anturasi pentru a fi armata printului Nelesquin;

jarandaki - dragonii marilor, serpi marini gigantici creati de Qiro pentru Nelesquin;

gyanrigotsi si thanatoni - roboti miniaturali folositi in recunoastere si apoi in lupta de ambele tabere;

Keru - Garda feminina helosundiana care dupa cucerirea regatului Helosunde de catreprintul Pyrust au devenit garda personala a Printului Cyron; Tyressa, paznica lui Keles Anturasi si iubita lui face parte din garzile Keru;

Serrian  - denumirea generica a unei scoli de spadasini;

 Serrcai, Xidantzu, jaecaiserr, jaedun - grade in scara maestriei Fratiilor Spadasinilor;

Soothii - rasa non umana specialisti in vederea viitorului;

Urgia - razboiulcare a pus in pericol insasi existenta lumii si a oamenilor, care a transformat totul in rau, ca urmare a folosirii fara discernamant a Magiei in razboi, mai bine zis utilizarea robotilor si a masinilor de razboi;

Vremea Ghetii Negre - perioada care a urmat Urgiei in care cu greu lumea si-a revenit incetul cu incetul, desi anumite tinuturi au ramas atinse de nocivitatea magiei;

Vanyeshii - luptatorii stravechi care au fost aliatii Printului Nelesquin, care au supravietuit fiind supusi efectelor magiei si suferind mutatii;

Virukii - creaturi non umane asemanatoare soparlelelor, mult mai puternici decat oamenii care inainte de urgie fondasera Imperiul Viruk care folosea oamenii ca sclavi; dintre creaturile numai fenii aveau puterea de a ii omori pe viruki; In urma dezlantuirii magiei din vremea urgiei Imperiul Viruk a fost distrus si virukii ca rasa au fost afectati de infertilitate, fiind in decadere desi puteau trai mai multe sute de ani;

 Xonarchii - maimute luptatoare folosite de Printul Nelesquin in lupta;

Xingnadin - magician;



  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu