Vingt mille lieues sous les mers este unul dintre cele mai cunoscute romane ale lui Jules Verne, apărut între 1869-1870. Opera a fost publicată inițial sub formă serializată în Magasin d'Éducation et de Récréation între 20 martie 1869 și 20 iunie 1870, primul volum fiind publicat în octombrie 1869. Din cauza Razboiului franco prusac din 1870-1871, al doilea volum nu a fost publicat decât în luna iunie a anului 1870, marea ediție ilustrată fiind scoasă pe piață pe 16 noiembrie 1871
20.000 de leghe sub mari - Editura Adevarul Holding, Colectia Biblioteca Adevarul, 2010
Traducator: Dan Starcu
Cartea poate fi comandata de pe site-ul Editurii Adevarul sau de pe alte
site-uri ale altor librarii online, eventual si in editii de la alte
edituri.
Poate fi achizitionata si direct de la librariile Adevarul din orasele dumneavoastra.
Poate fi achizitionata si direct de la librariile Adevarul din orasele dumneavoastra.
Calificativ: 10
Un roman celebru si fascinant al carui personaj principal, as indrazni sa spun, nu este o fiinta umna, capitanul Nemo de exemplu, ci insusi submarinul Nautilus, numit asa în cinstea lui Nautilus, realizat în 1797 de inginerul american Robert Fulton, si calatoria sa fascinata prin marile si oceanului pamantului, o adevarata lectie de oceanografie.
Multi ar intreba de ce am ales sa consider acest roman ca avand elemente de roman sf, deoarece la anul scrierii sale , 1869, deja fusesera construite mai multe submarine. Insa, de abia peste treizeci de ani de la apariția romanului pentru a fost construit submarinul Narval, primul aparat operațional care folosea o propulsie mixtă - mașină cu aburi și electricitate. In plus este prima carte combinata, atat literatura cat si de popularizare stiitifica intr-un fel, in randul numerosilor cititori.
Sumarinul Nautilus este construit de Capitanul Nemo, un misterios si bogat print indian, asa cum aflam in cele din urma, un om dezgustat de lume si magariile celor bogati si puternici, un om care la care ura este alimentata atat de o drama personala, moartea familiei intr-un conflict, cat si de drama colectiva a unui popor suspus ca si colonie de un popor asa zis superior care ar fi trebuit sa foloseasca ratiunea si respectul in relatiile cu alte popoare, nu inrobirea si violenta.
Se poate totusi spune ca principalele teme ale romanului sunt cele legate de stiinta si mai putin cele legate de politica, ideologie, desi sunt importante si acestea. Mai importante raman insa elementele de popularizare stiintifica a oceanografiei, scufundarilor si submarinului.
Romanul este un elogiu adus tehnologiei si electricitatii prin intermediul careia functioneaza masinariile de pe Nautilus. Jules Verne puncteaza insa si interesul marilor puteri ale lumii pentru stiinta prin prisma inovatiilor militare, fapt care a ramas valabil pana in zilele noastre...cica unii, nu conteaza care, au testat subteran o bomba atomica de 70.000 de tone laudandu-se apoi ca mediul nu a suferit nici un efect negativ auzi.
Momentul scufundarii unei nave, care ce e drept , i-a urmarit cu inversunare se tranforma intr-o interesanta reflectie. Se pune intrebarea daca omorarea acelor oameni pe motive ideologice este corecta?
Intrebare falsa din punctul meu de vedere deoarece din momentul in care oamenii se afla constienti pe o nava de razboi si se lanseaza intr-un atac asupra altei neva, in cazul de fata Nautilus, ei isi asuma implicit riscul ca adversarii sa fie mai puternici si sa ii distruga.
Problema e ca foarte multi din acei oameni se afla in lupta obligati, inrolati cu forta si daca unul refuza lupta la un moment dat, realizand oribilitatea razboiului si manipularea celor bogati care creeaza aceste conflicte incare mor milioane de saraci precum niste insecte, deci daca vreunul se trezeste si refuza sa mai ia parte il paste curtea martiala, adica moartea. Demna dar tot moarte e.
Sartre a lansat celebra zicere : In razboi nu exista victime inocente.
Eu insa spun ca in razboi 90%dintre victime sunt fie inocente fie manipulate, tarate in conflict de oameni nebuni precum Hitler ( dar vinovati sunt si toti nebunii si nesimtitii avizi de putere care l-au sprijinit casa ajunga, sa se mentina la putere si sa creeze infernala masina a mortii si a exterminarii), fie de oameni interesati de aspecte materiale.
Dintre momentele memorabile ale romanului amintim : frumoasele descrieri ale florei si faunei acvatice din diversele oceane ale globului, vizitarea celebrei Atlantide, culegerea perlelor in Oceanul Indian de catre nefericitii saraci tot pentru a se umple conturile bogatilor, lupta cu monstrul marin- caracatita uriasa, plimbarea prin padurea subterana si vanatoarea subterana, lupta impotriva canibalilor-care insa sunt mai putin periculosi decat smecherii lumii, cimitirul de coral unde capitanul Nemo isi ingroapa oamenii, scufundarea navei de razboi care ii urmarea, Nautilus prins in Maelstrom si cel mai puternic episod - calatoria la Polul Sud de unde de abia scapa cu viata eroii romanului dupa ce au fost prinsi de gheturi.
http://fansfro.blogspot.ro/2013/07/biografie-jules-verne.html
http://fansfro.blogspot.ro/2013/07/biografie-jules-verne.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu